Best Painters in the New York City. We paint and decorate your homes.

Close Icon
   
Contact Info     Call 24 Hours: 1.888.222.5847

Someriippuvuus on yleistyvä ongelma

Sosiaalinen media on nykyään osa elämäämme. Aamulla vilkaistaan läpi uudet päivitykset kahvia hörppäilessä, töissä kahvitauolla ihaillaan kavereiden kuvia ja ehkäpä työnkuvaankin kuuluu somekanavien ylläpito. Illalla kotona sormi eksyy selaamaan kännykän näyttöä ja tarkastelemaan päivän tapahtumia.

Someriippuvuus on yleistyvä ongelma

Sosiaalinen media voi olla parhaimmillaan mukava tapa jakaa hetkiä elämästä kauempana asuvien ystävien kanssa, tai se voi toimia kanavana, jossa esitellä vaikkapa omia kuvauslahjoja. Ongelmalliseksi tilanne muodostuu, kun some alkaa hallita elämää.

Mitä on someriippuvuus ja mitä se tekee?

Sosiaalinen media on koukuttavaa. Aika juoksee eteenpäin kuin huomaamatta päivityksiä selatessa ja kuvia ihastellessa. Voidaan puhua riippuvuudesta, kun käyttö muuttuu pakonomaiseksi, ja somesta erossa oleminen aiheuttaa ahdistusta. Someriippuvuuden muotoja on kaksi. Riippuvuutta voi aiheuttaa päivitysten tekeminen ja oman elämän jatkuva esille asettaminen. Tällöin riippuvaisuudesta kärsivä päivittää loputtomalla syötöllä oman elämän kuulumisia somekanaviin. Toinen riippuvuuden muoto on kanavien kontrolloimaton selailu. Riippuvainen henkilö selaa jatkuvasti eri somekanavia, kuten Facebookia, Instagramia tai Snapchatia. Lyhytkin tauko saa hänet tuntemaan, että on jäänyt jostain tärkeästä paitsi. Someriippuvuuden rajoja on hankala määrittää. Kuitenkin selkeitä vaaran merkkejä on, jos selailua ei halua lopettaa edes toisen pyynnöstä, tai jos muita asioita tehdessäkin ajatus karkaa jatkuvasti someen. Sosiaalisen median riippuvuus voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin muut toiminnalliset riippuvuudet. Oireet voivat ilmetä levottomuutena, keskittymiskyvyn puutteena, väysymyksenä ja ärtyisyytenä. Lisäksi oman elämän jatkuva vertaaminen somen siloteltuun henkilökuvaan voi tehdä onnettomaksi ja masentuneeksi. Tästä voi seurata itseluottamuksen puutetta, ahdistuneisuuden tunnetta ja vääristynyttä kehonkuvaa. Varsinkin nuorilla, herkässä kehitysvaiheessa olevilla teineillä tämä erittäin on vakavasti otettava riski.

Mitä on someriippuvuus ja mitä se tekee?

Sosiaalisen median riippuvuus syntyy huomaamatta

Sosiaalisen median riippuvuus poikkeaa hieman muista riippuvuuksista, sillä sen somen käyttö itsessään ei ole lainkaan vahingollista ihmiselle. Suurin osa meistä on mukana jossain sosiaalisen median kanavassa. Suhteita voidaan hoitaa ja ylläpitää helposti ja tehokkaasti somen kautta. Käyttö muuttuukin ongelmalliseksi pikkuhiljaa ja vaivihkaa. Aina vain suuremmat joukot liittyvät someen, ja  on hankala vetää rajaa siihen, missä normaali käyttö vaihtuu riippuvaisuudeksi. Instagramiin kurkkaaminen tai Facebookin vilkaisu ovat muuttuneet usealla lähes huomaamatta tehtäväksi toiminnoksi. Osaisitko sinä sanoa, montako kertaa otit eilen kännykän taskusta ja tarkistit päivitykset?Hyviä keinoja tutkiskella oman käytön normaaliutta, on esittää muutamia kysymyksiä itselleen. Tunnetko jatkuvaa tarvettaa päivittää tekemisiäsi netissä? Oletko tyytyväinen itseesi ja elämääsi? Tarkistatko jatkuvasti somekanavia? Tuottaatko muut, somen ulkopuoliset aktiviteetit sinulle mielihyvää?

Yksi hyvä keino todeta oman käytön sopivuus, on kokeilla somelakkoa. Kuinka pitkään pystyt olemaan irti somesta ilman, että ajatukset palaavat sinne? Kokeile viettää viikko tai kaksi täysin erossa sosiaalisesta mediasta, ja pohdi tuntemuksiasi.

Miten riippuvuudesta pääsee eroon?

Someriippuvuuden seuraukset voivat olla vakavia niin elämänhallinnan kuin minäkuvan kannaltakin. Siksi riippuvuuteen tuleekin suhtautua tarvittavalla vakavuudella. Riippuvuutta pystytään hoitamaan useilla itsehoitokeinoilla. Tärkeää on ongelman tunnistaminen ja halu muuttaa tilannetta. Usealla riittää jo käytön vähentäminen. Voit aloittaa kirjaamalla ylös somessa viettämäsi tunnit. Näin saat viitettä siitä, kuinka some vaikuttaa omaan elämääsi. Aloita vähentäminen pienin askelin. Säädä puhelimen asetukset siten, että sovellusten ilmoitukset eivät pomppaa näytölle. Näin houkutus näytön lukituksen poistamisesta ja someen suuntaamisesta pienenee. Sovi itsellesi ajat ja tilanteet, joissa et koske sosiaaliseen mediaa. Esimerkiksi ruokahetket perheen kesken ja kahvitauot kollegoiden kanssa ovat hyviä hetkiä kokeilla. Illalla nukkumaanmenon aikaan sammuta kännykkä. Ota iltalukemiseksi mieluummin vaikka mieleisesti kirja. Tutkimuksissa on todettu, että jo viikon somelakon jälkeen stressi vähenee sekä hyvinvointi lisääntyy. Mikä tärkeintä, tyytyväisyys omaan elämään palaa normaaliksi.